zondag 1 november 2020

Kijkdoos kerstkaartje met een Slimline snijmal

 Hallo allemaal,

ik kwam onlangs een hele leuke kijkdoos kaart tegen op facebook, die gemaakt was na inspiratie door een Jennifer McGuire YouTube filmpje.   Ik zocht het filmpje op en maakte mijn eigen versie.


Het is een kaartje dat plat geduwd in een lange enveloppe past, maar open plooit tot een kijkdoos die je kan rechtzetten.



Ik maakte voor jullie een tutorial.

Ik gebruikte hiervoor de slimline snijmallenset van CarlijnDesign.

Stap 1 :2 x cardstock uitgesneden met de grootste snijmal van de slimline set (=21cm x 10,5 cm)
Een van deze 2 gaat voor de achtergrond gebruikt worden.  Ik koos wit om er met distress Oxide een gekleurde achtergrond mee te maken, maar je kan voor de achtergrond ook design papier gebruiken.

2 x cardstock 26 cm x 11,5 cm om de kijkdoos te maken

(Ik gebruikte fluweelpapier van Elizabeth Craft Designs).


Stap 2 : Beide stukken cardstock van 26 cm rillen op 1 cm en 2 cm aan beide zijden



Stap 3 : De venstertjes maken.  Ik heb geen snijmal waarmee je 3 vensters ineens mij kan maken, dus kwam er wat tel- en meetwerk aan te pas.  Gebruik zeker een zacht potlood dat je goed kan uitgommen.  Ik gebruikte de snijmal uit de Slimline set : de rechthoek met outline stitches.

De vensters moeten uitgesneden worden uit 1 van de slimline kaarten en uit 1 van de basisstukken cardstock. Ik kwam er achter dat mijn Gemini Junior beiden tegelijk kan uitsnijden, dus moest ik niet alles 2 maal doen.




Mijn hulplijnen : op 4,5 cm - op 10,5 cm - op 16,5 cm  met een streepje op 1 cm van de bovenkant.

Stap 4 : kleuren/bespatten/stempelen van de voorgrond en achtergrond slimline kaart (ik gebruikte distress oxide)

Stap 5 : heuveltjes voor in de venstertjes.  Deze kleef ik ten de achterkant van de de slimline-kaart vensters.






Stap 6 : Voorkant slimlime kaart op de voorste basiscardstock plakken en binnenkant slimline kaart op de achterste basiscardstock plakken




Stap 7 : Gerilde lijnen van de basiscardstock plooien en dunne dubbelzijdige tape op het bovenste smalle stukje van de achtergrond kleven (de rillijnen van het voorste stuk in de tegenovergestelde richting plooien)


Stap 8 : 2 stukken tegen elkaar kleven



Ik vergat hier en daar misschien wel een foto te maken of een stap te weinig uit te leggen, mijn excuses hiervoor.  Maar als er nog vragen zijn, hoor ik het wel.

Opmerking achteraf :
Na het maken van deze kaart zou ik het bij een volgende iets anders aanpakken : Dikker papier als basis (de 300g Soft Finish Cardstock van ECG bijvoorbeeld) en zou ik doos dieper gemaakt hebben : basis cardstock 28 cm x 11,5 cm en rillen op 1,5 cm en 3 cm. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten